УРОК У ТЕХНОЛОГІЇ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ


УРОК У ТЕХНОЛОГІЇ ПРОБЛЕМНОГО НАВЧАННЯ:
Урок у  технології проблемного навчання виглядає як ланцюжок навчальних проблем, що викладач створює, вислуховуючи різні точки зору, аналізуючи їх з допомогою учнів, знаходить відповідні форми та способи фіксації одержаних результатів.
Створена проблемна ситуація мотивує учнів самостійно шукати шляхи її розв’язання, сприяє кращому застосуванню знань. Ключові слова. З ,а саме: «Як на Вашу думку…?»; «Як Ви гадаєте…?» ; «Як Ви думаєте…!»; «як Ви вчините в даній ситуації …?» змушує учнів мислити, шукати розв’язання проблеми, створюють атмосферу співпраці між учнями і майстром. При цьому важливо, щоб поставлені запитання відповідали рівню підготовленості учнів, були їм під силу .Учні активно шукають відповіді,а коли знаходять правильні рішення,це є сильним стимулом для подальшого набуття знань. Елементом проблемного навчання є також створення проблемних ситуацій, пошук шляхів розв’язання їх учнями. Поставлена проблема орієнтує учнів на аналіз ситуації, на пошук аргументованої і обґрунтованої відповіді,дозволяє засвоїти  методи колективного прийняття рішення.
     Підготував та провів відкритий урок майстер виробничого навчання
Стрембіцький Руслан Олександрович
Вступний інструктаж.





Самостійна робота учня.

- перевірка стану зовнішніх укріплень всіх агрегатів і вузлів







- перевірка рівня оливи в картері двигуна
- посадка в кабіну й вибір правильного положення на робочому місці тракториста.


- рушання трактора з місця, водіння його заданим маршрутом по прямій, виконуючи повороти «вправо», «вліво», зупинка його на місці .














Додаток № 1
План урок виробничого навчання
Тема навчальної програми – Керування колісним трактором. Інструктаж з охорони праці. Вправи з прийомів користування органами керування трактора. Пуск двигуна, керування трактором за прямою та з поворотами.
Тема уроку – Вправи з прийомів користування органами керування трактором. Запуск двигуна. Керування трактором за прямою та з поворотами.
Мета уроку:
  • навчальна - навчити учня прийомам користування органами керування та КЗП трактора МТЗ-80, запускати двигун, водити трактор по прямій, виконувати повороти «вправо», «вліво», зупинятися у вказаному місці;
  • розвиваюча - розвивати в учня кмітливість, спостережливість, швидкість координації рухів рук та ніг при роботі на тракторі;
  • виховна – виховати в учня любов до техніки, повагу до праці.
Матеріальне забезпечення уроку - трактор МТЗ-80, набір слюсарного інструменту, паливо-мастильні матеріали, ганчір’я.
Тип уроку – формування первинних умінь і навичок.
Місце проведення уроку – навчальний полігон.
Форма навчання – індивідуальна.
Хід уроку:
 І. Організаційна частина.
Перевірка та підготовка учня до практичного заняття.
ІІ. Вступний інструктаж.
Ознайомлення учня зі змістом роботи і засобами, за допомогою яких можна її виконати.
 1. Повідомлення теми, мети і завдання уроку.
 2. Перевірка засвоєння раніше вивченого матеріалу:
-          як ви думаєте скільки операцій виконується при запуску двигуна;
-          як ви гадаєте чи можемо експлуатувати трактор  не провівши щозмінне технічне  обслуговування ;
-          на вашу думку , чи потрібно дотримуватись правил техніки безпеки при виконанні запуску двигуна трактора і чому?
-          на вашу думку, чи можемо вижати муфту щеплення і включити передачу, коли на приладі «манометр» не вказано норму повітря?
-          як ви вчините в даній ситуації – ви сіли в кабіну трактора а з сидіння  не зручно діставати до педалі муфти щеплення і гальмів?
-          на вашу думку , чи можна продовжити рух трактора ,якщо на приладі тиску масла двигуна - «нуль»
-          дії тракториста під час руху трактора по прямій з перешкодами натиснувши на педаль гальмів ,а вони відсутні ? Чи маємо право продовжувати рух?
-          ваші подальші дії – встановлюємо акумуляторну батарею, включаємо масу, ключ для запуску стартера , а пусковий двигун не запускається?
 3. Інструктаж з ТБ та ОП.
 4. Подача нового матеріалу з елементами власного показу.
ІІІ. Самостійна робота учня. Поточне інструктування учня майстром виробничого навчання. 
1. Посадка в кабіну й вибір правильного положення на робочому місці тракториста.
2. Відрегулювати сидіння та дзеркало заднього виду.
3. Ознайомити учня з органами керування та КЗП трактора і показати йому як користуватися ними.
4. Ознайомити учня з кермом та важелями трактора.
5. Ознайомити учня з педалями трактора.
6. Провести ЩТО трактора МТЗ-80:
- очистити трактор від пилу та бруду;
- перевірити стан зовнішніх укріплень всіх агрегатів;
- встановити у усунути підтікання оливи, палива, охолоджуючої рідини, витік повітря;
 - перевірити рівень оливи і якщо треба, долити її в картер двигуна, коробку змінних передач, бак рульового керування, бак основної гідросистеми;
- залити або долити охолоджуючу рідину в радіатор;
- заправити баки основного та пускового двигунів пальним;
- перевірити технічний стан коліс;
- перевірити натяг пасів генератора, вентилятора та компресора.
- ваші  правильні дії при включенні передач трактора?
7. Показати прийоми запуску двигуна й запустити двигун.
8. Рушити трактор з місця, провести його заданим маршрутом по прямій, виконуючи повороти «вправо», «вліво», зупинити його на місці зупинки.
 9. Заглушити двигун трактора.
10. Учень самостійно виконує завдання.
11. Майстер виробничого навчання контролює виконання завдання учнем.
12. Вказати учневі на допущені ним помилки, якщо треба – повторити складні елементи вправи.
13. Привести до порядку робоче місце.
ІV. Заключний інструктаж.
1.Запитання до учня щодо уроку:
1. Аналіз самостійного виконання учнем завдань.
 2. Приклад успішної роботи .
 3. Підсумок уроку і повідомлення домашнього завдання.

                





























Інструкційно-технологічна карта на тему:
 «Запуск двигуна трактора МТЗ-80».
Мета уроку: Навчити учня правильно запускати двигун трактора МТЗ-80, вихова­ти любов до техніки,  повагу до прані, розвивати кмітливість та спос­тережливість, координацію рухів рук та ніг при роботі на тракторі.
№ п/п
Зміст і послідовність виконання завдання.
Обладнання та технічні умови.
1.
Перевірити положення важеля.
КЗП
Встановити важіль КЗП в нейтральне положення.
2.
Перевірити положення крани­ка на бакові основного двигуна.
При необхідності відкрити його.
3.
Ввімкнути вмикач «маси».
Натиснути долонею на «велику» кнопку.
4.
Включити редуктор пускового двигуна.
Ввести приводну шестерню редуктора пускового двигуни в зачеплення з вінцем маховика перевівши важіль до відказу «вгору», а потім в нейтральне положения.
5.
Відкрити краник паливного бака пускового двигуна.
Повернути «прапорець» в положення «вгору».
6.
Підкачати пальне в карбюратор.
Пальцем декілька разів натиснути на кнопку Мембрани.
7.
Прикрити повітряну заслінку карбюратора.
Потягнути тросик «на себе».
8.
Включити подачу палива.
Важіль подачі пального встановити на «запуск».
9.
Запустити пусковий двигун електростартером.
Ключ запуску двигуна повергаемо за годинниковою стрілкою і тримаємо поки не запуститься двигун. Після запуску пускового двигуна повітряну заслінку карбюратора повністю відкрити. Як тільки пусковий двигун запущено стартер вимкнути.
10.
Запустити основний двигун.
Важіль редуктора пускового двигуна плавно перево­димо в крайнє нижнє положення, включивши муфту редуктора пускового двигуна. Після запуску основ­ного двигуна виключити муфту редуктора і глушити пусковий двигун, вимкнувши запалення, і не зні­маючи руки з кнопки вимкнення запалення, закрити повітряну заслінку.
11.
Закрити краник бачка пускового двигуна.
Повернути «прапорець» «вниз».
12.
Встановити оберти холостого ходу двигуна.
Важелем подачі пального встановлюємо 1000-1200 об/хв. за тахометром.



Додаток № 3


Інструкційно-технологічна карта на тему:
«Щозмінне технічне обслуговування трактора МТЗ-80».
Мета уроку: Навчити учня проводити ЩТО трактора МТЗ-80, виховати любов до техніки , повагу до пралі, розвивати кмітливість та спостережливість, конфігурацію рухів рук та ніг при роботі на тракторі.
№ п/п
Зміст і послідовність виконання завдання
Обладнання та технічні умови
1.
Очистити трактор від пилу то бруду.
Ганчірками протираються стекла кабіни, фари, підфарники, габаритні вогні, кришки та горловини бака пальної та заправки оливи.
2.
Оглянути трактор, перевірити кріплення вузлів та агрегатів.
Якщо потрібно дотягнути болти кріплення.
3.
Перевірити чи є підтікання па­лива, оливи, електроліту, охолоджуючої рідини, витік повітря.
Усунути за допомогою ріжкових ключів 17x19 мм. 
8х10 мм та викрутки.
4.
Перевірити рівень оливи в картері двигуна по мірною лінійкою, в коробці зміни передач, баку рульового керування, баку основної гідросистеми.
При необхідності долити.
5.
Перевірити рівень охолоджуючої рідини и радіаторі.
При необхідності, звернути увагу, щоб краники для зливу охолоджуючої рідини були щільно закриті.
6.
Заправити паливні баки пускового та основного двигунів.
Перед заправкою очистити заливні горловини, вентиляційні отвори на кришках. Заправити в бачок пускового двигуна: бензин з оливою (на 1л бензину 15 г оливи). В бак основного двигуна - дизельне паливо.
7.
Перевірити технічний стан коліс.
Візуально, при необхідності виміряти тиск в шинах за допомогою манометра.
8.
Перевірити натяг паса вентиля­тора. генератора, компресора (при необхідності відрегулювати).
За допомогою ріжкових ключів, 12x13 мм. 13x14 мм, 17х19 мм. 27\30 мм.
Всі операції виконувати згідно вимогам ТБ.







Додаток №4
Рекомендації майстру виробничого навчання в процесі виправлення помилок та недоліків в роботі учнів

1.      Намагатися     рідше     робити     зауваження.     Уникати     частих "відчитувань", які нервують учня, підривають його впевненість в собі та більш перешкоджають, ніж допомагають майстру.
2.      Перш ніж критикувати за помилку, постаратися відшукати в роботі учня будь-що позитивне, вдале.
3.      При  першій  нагоді  надати  учневі   можливість самому  виправити помилку.
4.      Якщо    помилка   допущена    внаслідок    недостатніх    вмінь    або недостатнього розуміння, не виносити її на обговорення колективу. Це деморалізує учня.
5.      Зауваження щодо якості роботи робити в тактовій формі. Щонайгірше в таких випадках діє грубий окрик. Грубість - вивіска неосвіченості. Треба пам'ятати: зміст зауваження адресований розуму учня, але проходить він через серце.
6.      Похвала - невід'ємна частина роботи майстра. Вона окрилює учня. Будь-який, навіть незначний, але добутий з певними зусиллями успіх, гідний похвали. Особливо корисно похвалити учня в кінці дня. Тоді  він  йде додому з почуттям успішно виконаного обов'язку та свідомістю, що майстер допоміг йому в роботі.
7.      Виправлення   помилки   повинно   мати   форму   не   покарання,   а звичайного завдання, яке учень повинен виконати, щоб успішно оволодіти професією.