Підготовка машин
до зберігання
До
короткочасного зберігання машини необхідно готувати безпосередньо після
закінчення робіт, а до тривалого — не пізніше 10 днів з часу закінчення робіт.
Машини
на короткочасне зберігання встановлюють комплектно, без зняття з них агрегатів,
вузлів і деталей.
При
підготовці машин до зберігання необхідно їх ретельно очистити від бруду, пилу,
технологічних решток, добрив, отрутохімікатів, а також підтікання
нафтопродуктів.
Очищення
машин —дуже важлива операція як при проведенні технічного обслуговування, так і
при підготовці до зберігання.
Під час підготовки до зберігання виконують такі
операції:
°
провадять чергове технічне обслуговування;
°
знімають з машини агрегати і деталі, для яких необхідні спеціально обладнані
приміщення;
°
герметизують отвори, щілини, порожнини (заливи горловини, сапуни, вихлопні
труби двигунів та ін.);
°
встановлюють машини на підставки і підкладки;. фарбують пошкоджені місця;
прикривають жалюзі або шторку радіатора.
Якщо
трактор не потребує ремонту, то його готують до тривалого зберігання. Для цього
провадять консервацію внутрішніх поверхонь дизельного і пускового двигунів,
паливної апаратури, вузлів силової передачі, ходової системи та начіпного
пристрою. У дизельну і трансмісійну оливудобавляють 10%, а в дизельне паливо —
3% антикорозійної присадки АКОР-1. Застосування присадок не потребує
розконсервації вузлів і агрегатів трактора, який може працювати з
оливамипаливом з присадками.
Таблиця 34. Мастила і матеріали, що використовуються
при підготовці машин до зберігання
Назва
|
Призначення
|
Спосіб внесення
|
Захисне мастило,
ПВК, СХК
|
Для консервування зовнішніх поверхонь машин, їх вузлів, агрегатів та
деталей при зберіганні на відкритих майданчиках до 12 місяців
|
Використовується в чистому вигляді або в суміші із збезводненою
відпрацьованою дизельною оливою у відношенні 1:1,1:2,1:3. Нагріту суміш
наносять щіточкою
|
Бітум нафтовий
будівельний
|
Для консервування робочих органів при відкритому зберіганні
|
Бітум розчиняють в бензині у відношенні 1 : 2 або 1 :3 і наносять
щіточкою або пістолетом-розпилювачем
|
Мастило
консерваційне К-17, НГ-203 (марок А і Б)
|
Для консервування внутрішніх металевих поверхонь
|
Пістолетом-розпилювачем або щіточкою
|
Солідол синтетичний
|
Для заповнення місць мащення
|
Шприцом
|
Присадка АКОР-1
|
Для консервування не-пофарбованих зовнішніх поверхонь деталей машин і
внутрішніх порожнин агрегатів і вузлів
|
Додають 5—110% в робочі мастила, які стають консерваційними і потім
заливають у внутрішні порожнини агрегатів або наносять на зовнішні поверхні
деталей
|
Папір інгібірований
(марок А, Б, В, НДА)
|
Для консервування деталей. Строк захисної дії більше року
|
Обгортають деталі інгібірованим папером
|
Суміш алюмінієвої
пудри із світлим масляним лаком або уайт-спиртом у відношенні 1: 4 або 1:5
|
Для захисту від сонячної дії пневматичних шин, шлангів гідросистем,
приводних пасів та інших гумових виробів
|
Пістолет ом-розпилювачем
|
Стрічка липка
поліетиленова
|
Для заклеювання отворів щілин (пробок баків, сапуна, щупа і ін.).
|
|
Чохли із брезенту
або поліетиленової стрічки
|
Для герметизації окремих агрегатів і вузлів
|
|
Одночасно з
внутрішньою консервацією трактора готують до зберігання повітроочисник. Для
цього його знімають, очищають, промивають, складають і встановлюють на місце. У
тракторі К-701 касети повітроочисника другого ступеня лише продувають стиснутим
повітрям, а внутрішню поверхню корпуса повітроочисника ретельно протирають
ганчіркою, змоченою в бензині.
Після того як у
всіх порожнинах трактора робочі оливибуде замінено на робочо-консерваційні, а
промиті й підготовлені фільтри встановлено на місце, трактор пускають і дають
попрацювати протягом 5—10 хв. У цей час його уважно оглядають, прослуховують,
виявляють і усувають дрібні несправності (підтікання води, палива, оливи,
недостатня затяжка кріплень та ін.). Потім трактор доставляють на місце
зберігання і зупиняють двигун.
Колісні
трактори встановлюють на спеціальні підставки із зазором між шиною і опорною
поверхнею 8—10 см, а гусеничні — на підкладки. Тиск у шинах коліс знижують до
70—80% від нормального.
З
трактора знімають паси вентилятора, генератора і компресора. Робочі поверхні
шківів очищають і фарбують. Після висихання фарби на шківах паси встановлюють
на місце без натягу (при закритому зберіганні).
У разі відкритого зберігання з
двигуна знімають і здають на склад генератор, стартер, магнето, акумуляторні
батареї, карбюратор і приводні паси. Шини і гумові шланги гідросистеми
покривають світлозахисною сумішшю.
Трубу
повітроочисника, вихлопну трубу і отвори, що утворились після зняття окремих
вузлів, закривають заглушками.
Нефарбовані
поверхні металевих деталей насухо витирають і покривають запобіжним мастилом
ПВК або СХК (за винятком гусениць, які рекомендується покривати бітумом).
На
щиток приладів наносять захисне мастило, закривають отвір вентилятора кабіни і
щільно зачиняють двері. Скло кабіни обклеюють папером.
Складають
акт встановлення трактора на зберігання, в якому відмічають технічний стан і
комплектність. Акт підписують тракторист-машиніст, який здає трактор, і особа,
що приймає його.
Акумуляторні
батареї. На склад приймають тільки справні й укомплектовані акумуляторні
батареї, що пройшли технічний огляд і підготовку до зберігання.
Батареї
очищають від пилу і бруду, обтирають ганчіркою, змоченою в 10-процентному
розчині нашатирного спирту або кальцинованої соди, прочищають вентиляційні
отвори у пробках.
Навантажувальною
вилкою перевіряють відсутність внутрішнього короткого замикання в елементах,
після чого визначають рівень електроліту.
Батареї
піддають контрольно-тренувальному циклу, який складається з експлуатаційного
заряджання, розряджання і наступного заряджання. Непридатні до зберігання
батареї (мала тривалість розряджання) відправляють у ремонт, а придатні до
зберігання повністю заряджені батареї здають на склад.
Акумуляторні
батареї зберігають зарядженими в неопалюваному приміщенні з достатньою
вентиляцією.
Пневматичні
шини. Під час зберігання тракторів, комбайнів і сільськогосподарських машин на
відкритих майданчиках шини демонтують і визначають можливість їх дальшої експлуатації.
Якщо у покришках виникли розшарування, пошкодження внутрішніх шарів каркаса або
висота грунтозачіпів становить менше 20% номінальної, то такі покришки не
підлягають експлуатації. Камери з пролежнями в місцяхзгину, розходженням стику,
пористістю стінок або механічними пошкодженнями непридатні до експлуатації.
Таблиця 35 Величина тиску в шинах тракторів під час
зберігання
Марка трактора
|
Розміри шин, дюймів або мм *
|
Тиск у шинах, кгс/см2
|
||
задніх коліс
|
передніх коліс
|
задніх коліс
|
передніх коліс
|
|
Т-16М
|
9—32
|
6,0—16
|
0,7—0,8
|
1,1-1,3
|
Т-25
|
9—32
|
5,5—16
|
0,7—0.8
|
1.1—1,3
|
Т-40М
|
11—38 або 12—З8
|
6,5—16
|
0,8—0,9
|
1,3—1,5
|
ЮМЗ-6Л
|
12—33
|
6,5—20
|
0,8—0,9
|
1,3-1,5
|
МТЗ-80
|
12—38
|
7,5—20
|
1.0-1,1
|
1,3-1,5
|
T-I50K
|
630—610
|
530—610
|
0,7—0,8
|
0,9—1,0
|
К-701
|
700-065
|
700-665
|
0,8—0,9
|
0,8-0,9
|
*Розміри
шин для T-15QK і К-701 наведено в мм.
Придатні
покришки, камери істрічки ободів очищають, просушують на повітрі в місцях,
захищених від прямих сонячних променів, припудрюють тальком, збирають
колесо і встановлюють його на машину. Тиск у шинах під час
зберігання повинен становити 70— 80%номінального (табл.35).
При
зберіганні шин на машині їх покривають світлозахисною сумішшю.
У
господарствах з достатньою кількістю складських приміщень шини разом з колесом
знімають і зберігають на складі у вертикальному положенні.
Демонтовані,
а також нові покришки зберігають у вертикальному положенні на стелажах, а
камери трохи накачані — на вішалах з напівкруглою палкою.
Найкраще
зберігати шини у приміщеннях, в яких підтримують постійну температуру 5—15° С
при відносній вологості повітря до 65%; забороняється тримати бензин, кислоти
та інші речовини, які .шкідливо діють на гуму.